Att läsa tidningar utvecklar avgörande kompetenser som underlättar inlärningen av annan kunskap. Elever som läser dagstidningar klarar sig därför bättre i skolan.
Så lyder, kort sammanfattat, de centrala resultaten av en färsk fortsatt undersökning baserad på PISA-materialet. Unga som läser tidningar klarar sig bättre än andra bland annat inom läsfärdighet, matematik, naturvetenskaper och problemlösning. De trivs i skolan och är motiverade till fortsatta studier. Läsning utvecklar nyttiga färdigheter som hjälper till att klara av situationer i vardagslivet som kräver att man kan förstå, tolka och kombinera olika former av data.
Pedagogiska forskningsinstitutet vid Jyväskylä universitet har genomfört en fortsatt undersökning av PISA-materialet. I undersökningen utreddes om läsandet av dagstidningar inverkar på inlärningsresultaten.
Samtidigt kartlades även andra läsmediers inverkan. Undersökningen utfördes av PISA-experterna professor Pirjo Linnakylä och filosofie doktor Antero Malin.
Av 15-åriga ungdomar läste 59 procent tidningar flera gånger i veckan och ytterligare 26 procent flera gånger i månaden. Tidningsläsning är också en jämlik aktivitet: det fanns lika många aktiva läsare bland flickorna som bland pojkarna.
Tidningsläsning bland unga är en del av ett positivt kretslopp: att läsa dagstidningar stöder skolframgången och inverkar på barnens skoltrivsel. Detta ökar motivationen att fortsätta studera och uppmuntrar åter till att skaffa mera information - bland annat i de nyttiga dagstidningarna.
Dagstidningar ger allmänbildning och specialkunnande som är till nytta i olika läroämnen. Tidningsläsning utvecklar förmågan att förstå läst text, en färdighet som även behövs i livet utanför skolan. Tidningarnas artiklar, grafer och illustrationer utvecklar en mångsidig läsförståelse. Dagstidningen berättar om det levande livet och förankrar därmed skolkunskaperna i den ungas upplevelse av världen. Man kunde säga att en halv timme tidningsläsning är lika med en hel lektion till.
15 procent av ungdomarna läste tidningar endast en gång i månaden eller ännu mer sällan, två procent uppgav att de aldrig läser tidningar. Denna riskgrupp på ungefär 10 000 ungdomar riskerar att bli utslagna redan vid femtonårsåldern. De läser inte tidningar och skolframgången är enligt nationella mått mätt svag. De som undviker dagstidningar undviker också skolan. Att bryta denna onda cirkel är en utmaning för såväl tidningar som för lärare.
Att läsa dagstidningar stöder de ungas engagemang i samhället och i de lokala sociala nätverken. Att läsa om händelser i den egna livsmiljön bidrar till att individen anpassar sig socialt till näromgivningen och samhället. Samtidigt främjar läsandet också utvecklingen av många nyckelfärdigheter.
Skolornas bibliotek, klubbutrymmen och andra fritidsutrymmen utgör en bra omgivning för tidningsläsning även under själva skoldagen. Fråga efter avgiftsfria tidningsbuntar vid din lokala dagstidning, särskilt under speciella temaveckor.
Ladda ner en förkortad version av forskningsrapporten på svenska här.
Ladda ner hela rapporten på finska här.